starting with

starting with

Saturday 2 November 2013

RINGKASAN MINGGUAN

MINGGU PERTAMA (10/06/2013 – 14/06/2013)

Assalamualaikum.. Pada tarikh 10/06/2013 saya memulakan latihan industri saya di kilang Liebherr Appliances Kluang Sdn Bhd. Sebaliknya latihan industri saya akan bermula pada 17/06/2013 tetapi pihak pengurusan Liebherr meminta agar saya lapor diri lebih awal seminggu atas sebab sebab tertentu. Oleh itu saya akan menamatkan latihan saya lebih awal iaitu pada 25/10/2013. (1/11/2013 adalah tarikh asal tamat latihan industri).

Hari pertama lapor diri saya diberi buku panduan pekerja dan diberi penerangan ringkas oleh En. Faizul dan En Mohd Nasir mengenai latar belakang syarikat, peraturan, cara pemakaian, waktu pekerjaan dan berkaitan dengan syarikat dan setiap jabatan yang ada. Saya ditempatkan di bawah jabatan sumber tenaga manusia (Human Resource) yang diketuai oleh En Mohd Nasir bin Abdullah dan pembantunya merangkap penyelia saya iaitu Puan Suhaida Binti Hj Daud.

BUKU PANDUAN PEKERJA LIEBHERR APPLIANCES KLUANG

Pada minggu ini juga saya ditempatkan di bahagian kaunter hadapan iaitu 'reception' untuk membantu 'receptionist' mengendali kerja-kerjanya. Saya diterangkan cara ‘opening’ reception pada awal pagi dan ‘closing’ apabila waktu balik. Saya juga diterangkan secara ringkas kerja-kerja yang dilakukan seorang 'receptionist' termasuklah mengendali panggilan talifon keluar masuk.

'RECEPTION'


Selain itu, pada minggu ini juga saya telah menghadiri ‘training’ iaitu “Environmental, Safety, Health and Awareness Training” yang dikendalikan En Mohd Nasir Bin Abdullah. ‘Training’ ini berkaitan dengan ISO 14001 yang memberi pengetahuan baru kepada saya tentang kawasan perindustrian yang perlu memberi perhatian kepada alam sekitar dan mengelakkan pencemaran daripada berlaku.


 


                                                                          Terima Kasih ^^

No comments:

Post a Comment