Skop Tugasan dan Tanggungjawab
Jawatan Kerja: 'Receptionist' / kerani HR/ADMIN
Status: Pelajar Praktikal
1. Mengendalikan telefon untuk menjawab, dan 'transfer' panggilan
,memberikan maklumat, 'taking messages' dan 'scheduling appointments'.
2. Menerima resit pembayaran dan rekod setiap perkhidmatan yang ada.
3. Melaksanakan tugas-tugas sebagai pembantu pentadbiran seperti
'proofreading', menyalin maklumat, dan operasi kalkulator atau komputer untuk
bekerja berkenaan rekod gaji, 'invoices', 'balance sheets' dan dokumen-dokumen
lain.
4. 'Assist' pelanggan/pelawat yang memasuki kilang/sesebuah jabatan, mengenal
pasti tujuan lawatan, dan mengarahkan atau mengiringi mereka ke destinasi
tertentu.
5. Mendengar dan menyelesaikan aduan daripada pelanggan atau pekerja
lain.
6. 'Filing and maintain records'.
7. Membantu di kaunter menjawab soalan dan membantu orang ramai dengan
menyampaikan maklumat yang benar.
8. Membuat dan mengesahkan janji temu seperti yang diarahkan dan
diterima dan menguruskan jadual pelawat.
9. Menganjurkan dan mengekalkan rekod fail surat sama ada yang sulit
ataupun tidak.
10. Menerima pelbagai dokumen, kemasukan komputer, memfailkan dokumen,
dan perubahan jawatan di dalam buku rekod.
11. Menggunakan komputer untuk mengekalkan pelbagai rekod, memasukkan
data dan kemas kini termasuklah perubahan nama, alamat, lokasi dan maklumat
pengecualian.
12. Menterjemahkan dasar-dasar pentadbiran dan keputusan yang perlu,
memberi maklumat kepada orang ramai dengan mengambil kira dasar-dasar ini,
serta mengekalkan tindakan, keputusan, aduan dan dokumen-dokumen lain seperti
yang diarahkan 'Board of Review'.
assalamualaikum...nak tanya boleh tak berkenaan laporan teknikal ni tidak perlu detail sgt ke?atau ringkasan je?tq..
ReplyDelete