starting with

starting with

Saturday, 2 November 2013

LAPORAN TEKNIKAL

Skop Tugasan dan Tanggungjawab

Jawatan Kerja: 'Receptionist' / kerani HR/ADMIN 
Status: Pelajar Praktikal


1. Mengendalikan telefon untuk menjawab, dan 'transfer' panggilan ,memberikan maklumat, 'taking messages' dan 'scheduling appointments'.

2. Menerima resit pembayaran dan rekod setiap perkhidmatan yang ada.

3. Melaksanakan tugas-tugas sebagai pembantu pentadbiran seperti 'proofreading', menyalin maklumat, dan operasi kalkulator atau komputer untuk bekerja berkenaan rekod gaji, 'invoices', 'balance sheets' dan dokumen-dokumen lain.

4. 'Assist' pelanggan/pelawat yang memasuki kilang/sesebuah jabatan, mengenal pasti tujuan lawatan, dan mengarahkan atau mengiringi mereka ke destinasi tertentu.

5. Mendengar dan menyelesaikan aduan daripada pelanggan atau pekerja lain.

6. 'Filing and maintain records'.

7. Membantu di kaunter menjawab soalan dan membantu orang ramai dengan menyampaikan maklumat yang benar.

8. Membuat dan mengesahkan janji temu seperti yang diarahkan dan diterima dan menguruskan jadual pelawat.

9. Menganjurkan dan mengekalkan rekod fail surat sama ada yang sulit ataupun tidak.

10. Menerima pelbagai dokumen, kemasukan komputer, memfailkan dokumen, dan perubahan jawatan di dalam buku rekod.

11. Menggunakan komputer untuk mengekalkan pelbagai rekod, memasukkan data dan kemas kini termasuklah perubahan nama, alamat, lokasi dan maklumat pengecualian.


12. Menterjemahkan dasar-dasar pentadbiran dan keputusan yang perlu, memberi maklumat kepada orang ramai dengan mengambil kira dasar-dasar ini, serta mengekalkan tindakan, keputusan, aduan dan dokumen-dokumen lain seperti yang diarahkan 'Board of Review'.

1 comment:

  1. assalamualaikum...nak tanya boleh tak berkenaan laporan teknikal ni tidak perlu detail sgt ke?atau ringkasan je?tq..

    ReplyDelete